Missie NQA

NQA wil opleidingen helpen hun onderwijskwaliteit continue te verbeteren. Zij doet dat door onderwijsinstellingen, opleidingen en onderzoekseenheden te adviseren over hun kwaliteit, maar vooral door inspirerende externe kwaliteitsbeoordelingen uit te voeren. Inspireren door herkenning en erkenning van de uitkomsten van beoordelingen die gericht zijn op continue verbetering en dus ontwikkeling. De werkwijze van NQA is er volledig op gericht om dit waar te maken en onder andere voor opleidingen beschreven in de notitie ‘Ontwikkelingsgericht visiteren is een proces dat NQA met de opleiding aangaat.

Kernelementen om deze missie waar te maken zijn:

‘Peers-to-Peers’ beoordeling

De sterkst samenbindende factor binnen een opleiding is het verzorgen van actueel en kwalitatief goed onderwijs waardoor studenten goed voorbereid aan hun werkzame leven kunnen beginnen. Daarom kiest NQA voor een Peers-to-Peers-beoordeling, waardoor de inhoudelijke kwaliteit van het onderwijs tijdens de gesprekken centraal staat. De ontwikkelingsgerichte benadering wordt daarmee optimaal gefaciliteerd op het meest samenbindende aspect binnen een opleiding.

Het panel

Deze werkwijze brengt met zich mee dat NQA veel aandacht besteedt aan het samenstellen van een kwalitatief, bij de opleiding passend panel. Twee medewerkers zijn hierin gespecialiseerd en helpen de opleiding met het benoemen van een panel passend  bij de  opleiding en waarvan de opleiding de mening waardeert. Een panel dat de beoordeling adequaat uitvoert én de visitatie ontwikkelingsgericht en waarderend benadert.

De secretaris: uw sparringpartner voor een inspirerend beoordelingstraject

De NQA-seniorsecretarissen zijn daadwerkelijk sparringpartner gedurende het hele visitatie- en beoordelingstraject zodat het voor de  opleiding een waardevol en inspirerend traject wordt. Met hun onderwijservaring als docent of leidinggevende en audit-ervaring in het onderwijs, begrijpen zij de andere kant van de tafel en kunnen daarom de opleiding adequaat te adviseren in het licht van hun ambities en ontwikkeling.

De secretaris de begeleider en sparringpartner van het panel

De secretaris begeleidt het panel intensief in hun voorbereiding op het visitatiebezoek. Gericht op het adequaat hanteren van het van toepassing zijnde beoordelingskader, de ontwikkelingsgerichte benadering, maar vooral ook gericht op de juiste aansluiting vinden op de kwaliteitscultuur van de opleiding zodat het bezoek inspireert.

De rapportage

De rapportage is het eindresultaat van het proces. Een rapportage die inspireert door de kracht van de opleiding nadrukkelijk te benoemen en eventuele tekortkomingen en verbeteringen ontwikkelingsgericht beschrijft.